zaterdag 15 februari 2014

Verbruik, en wat gaan de weken snel om!

Ik heb eigenlijk altijd een hekel gehad aan de maanden januari en februari. De gezelligheid van de feestdagen is voorbij, de kerstboom is de deur uit en het voorjaar laat nog wel even op zich wachten. Saaie maanden vind ik dat.

Dit jaar vliegt het eigenlijk voorbij. Voordat ik het wist was januari om, en februari is ook alweer over de helft.
Dit komt denk ik doordat we heel druk bezig zijn met aflossen, en kijken hoe we (nog meer) kunnen bezuinigen. En door mijn blogje denk ik. Dat voelt voor mij ook als een soort dagboekje, je schrijft het even lekker van je af, en je krijgt er (soms) nog een reactie op ook! Heerlijk!

Het weer werkt er denk ik ook wel aan mee, je komt met deze temperaturen toch snel in de voorjaars-stemming vind ik. Kom maar op!

Vanmorgen heeft Moos de meterstanden weer opgenomen, dit zijn ze:

Stroom 52 (- 4)

Gas      33 (+1)

Water    1 (gelijk)

De apparaten waar een lampje blijft branden ondanks dat het uit staat hebben nu een stekker met aan/uit schakelaar, die staan nu dus echt helemaal uit, er brand geen lampje meer.
Verder heb ik afgelopen week de droger niet gebruikt. Toch 4 kilowatt minder verbruik! Yes!

Gas is + 1, we hebben de afgelopen week bijna niet de houtkachel aan gehad, geen zin in en het hout is bijna op. De thermostaat staat nu op z'n hoogst op 20,5 dit was (tot vorige week) 22,5.
Dus 5 dagen meer de cv aan, maar dan wel lager kost 1 kuub meer. Hadden we nog steeds de temperatuur op 22,5 laten staan had het meer geweest. Met die ene kuub meer kan ik wel leven.

Water is gelijk. Moos heeft inmiddels de douchekop gemonteerd, dus ik ben benieuwd volgende week! Het schijnt ook goed voor de gasbesparing te wezen, we zullen het zien volgende week!

De douchekop is even wennen, maar heeft inderdaad een goede harde straal! Het is een goede keus geweest.
Morgen gaan de waterbespaarders in de kranen, ook leuk!

10 opmerkingen:

  1. Ooh leuk, de nieuwe douchekop! Is het een 'best saver'?
    Ik ben verliefd op de mijne :)
    Goed dat je stroomverbruik daalt!
    Misschien is het een idee om eens een lijst te maken van alle apparaten die stroom verbuiken, en er dan achter te zetten hoe veel ze verbruiken en hoe lang je ze gebruikt per week. Dat gaf mij een heel goed inzicht!
    Hier vind je mijn overzicht en conclusies: http://wegnaarzelfvoorziening.blogspot.de/2013/09/elektriciteitsverbruik.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is een 'best saver'! Hij bevalt goed hoor!
      Misschien ga ik zo'n lijst ook wel eens maken, bedankt voor de tip!

      Verwijderen
    2. Leuk! Ik ben ook gek op de 'best saver'! Heerlijk issie.

      Verwijderen
  2. Plof je niet je kamer uit van de warmte? 22,5 graden. pfff. dat heb ik nog nooit gehad. Veel en veel te warm voor mij.
    Misschien kun je daar eens bv 1 graad vanaf halen. Scheelt ook veel geld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze schrijft ook dat ze hem nu lager hadden,namelijk 20,5 ipv 22,5 ;-) Die 22,5 zou mij ook veel te warm zijn overigens.

      Verwijderen
    2. Nee, wat dat betreft hebben we ook een koud huis hoor, een ruime kamer met open keuken. We hebben de kachel inderdaad nu op 20,5 staan. Kijken of we er aan wennen ;-)

      Marga, mijn blog update nu! Ik heb het gevonden eindelijk!

      Verwijderen
    3. Ja,ik zag het al, fijn dat het gelukt is!

      Verwijderen
  3. Als wij overdag weg zijn staat de kachel staat de kachel op 15 graden. 's Nachts ook, maar ook als ik alleen thuis ben. Als de kinderen thuis komen gaat de kachel naar 17 of 18 graden. 's Avonds op 19 graden. Wij verbuiken aan gas 35-40 per week, maar wonen in een groot huis met 8 personen. Op onze grote zachte hoekbank liggen kussen en dekentjes waar de kinderen en wij heerlijk tussen en onder kruipen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook maar bij ons is dat nu 40 M3 per maand met 6 personen :)

      Verwijderen
    2. Ja, 's nachts en overdag staat ie hier ook op 15. Een deken zal ik er ook maar eens bij pakken!
      40 M3 per maand gaan we niet halen denk ik! Wel heel goed van je!

      Verwijderen