zondag 19 januari 2014

Consuminderen en biologisch...

Als ik zo regelmatig allerlei blogjes lees, valt het me op dat veel mensen na de eerste stappen van consuminderen ook biologisch gaan eten.

Ik moet ook zeggen sinds wij bezig zijn met consuminderen, we anders tegen het leven aan kijken. Meer bewust van de dingen om ons heen, in plaats van altijd druk te zijn met...ja waarmee eigenlijk? Consumeerderen, geld uitgeven,  klussen, shoppen, noem maar op.

De rust die consuminderen tot op heden gebracht heeft is onbetaalbaar. En met consuminderen bedoel ik het hele pakket. Inzicht, overzicht, grip op je uitgaven, de vorderingen die je ziet, en daardoor ook voelt. Want eerlijk is eerlijk, ik voel me van binnen een stuk beter en rustiger nu we alles op de rit hebben, en door minder uit te geven we extra af kunnen lossen.

De dagen dat we vrij zijn hoeven we niet meer naar de bouwmarkten, tuincentra, kledingwinkels en noem maar op. We zullen er vast nog wel eens komen (als we echt moeten...) maar liever niet!

Maar goed, biologisch eten dan...Dat zou ik best willen. Ook ik weet heus wel dat dat voor mens en dier veel beter is. En ondanks dat supermarkten steeds meer biologische producten verkopen blijft het toch net wat duurder.
Dus voor nu zeg ik nee tegen biologisch. Omdat we een vrij strak boodschappenbudget hebben (volgens Nibud-norm zelfs iets lager) zodat we zo snel mogelijk van de lening af zijn. Maar daarna, als we het boodschappenbudget iets op kunnen rekken wil ik daar zeker veel meer mee gaan doen.

Wat we nu wel doen is koken zonder pakjes en zakjes, koken met het seizoen, en straks wil ik weer wat groenten en aardappelen in eigen tuin kweken.

Dat komt dus nog wel, dat biologisch. Voor nu zijn we blij en dankbaar voor de vorderingen tot nu toe, en de rust en het goed voelen door dit alles.

We count our blessings!!!



                                                     

6 opmerkingen:

  1. Jullie zijn echt goed bezig!! Valt me op dat jullie samen een team vormen en je schouders hieronder zetten. Dat geeft ook de meeste kans van slagen natuurlijk. Wij eten zelf ook zonder zakjes en pakjes, nu zo'n jaar of 2 en ik ben er steeds handiger in geworden om toch lekker eten op tafel te zetten met de juiste kruiden. We eten wel biologisch vlees, dat bestel ik bij Oke vlees. Brood bakken doe ik ook zelf, maar de rest moet ook langzamerhand komen.
    O ja, ik weet niet of je ook zelf wasmiddel maakt, dat is ook heel voordelig. Ik heb dat nu 2 keer gedaan, volgens recept van Annemiek van Deursen, alleen gebruik ik Marseillezeep ipv Sunligt zeep. Ook heel fijn voor schoonmaakklusjes in huis, het is puur natuur en mijn droge handen zijn ook tot het verleden. Misschien heb je hier iets aan. Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja het is nu even doorbikkelen samen! En als je ziet wat het oplevert geeft dat ook weer moed! Het wordt bijna een verslaving haha! Jaaa het wasmiddel heb ik ook! Perfect! En als mijn douchespul op is gaan we het ook daarvoor gebruiken! Kom ik hopelijk ook eens van die droge huid af! En hoef ik niet iedere keer in te vetten :=)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je wat lekker is voor huid, haar en je portemonnee? Helemaal niets meer gebruiken, geen zeep, geen shampoo, geen lotions oid. en geen deo. Je huid is er blij mee en je portemonnee ook, groet Dirkje

      Verwijderen
    2. Hallo Dirkje, dank voor je berichtje! Dat heb ik al eens geprobeerd, maar daar wordt mijn huid en haar echt niet vrolijker van!

      Verwijderen
  3. Inderdaad heel goed bezig! En wat mooi om te lezen dat je zonder zakjes en pakjes kookt. Toevallig had ik het daar gisteren nog over tijdens het soep koken. Vind dit namelijk nog wel wat lastiger, omdat je de kruiden die je toevoegt natuurlijk goed met kennen. Maar zal mij er ook eens iets meer in gaan verdiepen. :)

    Succes!

    Groetjes Snipje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had echt een hekel aan koken, maar ga het steeds wat leuker vinden! En op internet vind je zoveel informatie, kan bijna niet misgaan! En het scheelt heel veel geld, ook niet onbelangrijk natuurlijk!

      Verwijderen